Boterzwin is melding gemaakt over een brief

⛔

In de buurtapp van Boterzwin is melding gemaakt dat er een brief wordt verspreid, waarin staat dat de verstuurder van plan is voedsel met gif in de buurt te verspreiden.

⛔

Wees alert op uw hond of kat.

➡️

De politie is op de hoogte gesteld van deze brief.

➡️

Heeft u vragen of aanvullende informatie neem dan contact op met de politie

☎️

0900 88 44Een veilige buurt maak je samen

Welke buurten zitten wij? klik HIER
Aanmelden! KLIK HIER 
Regels & Richtlijnen Klik HIER    

Tips: veiligheid Woning & Buurt Klik Hier

Insluiper Ambonstraat

 Vanuit buurtapp Indischebuurt kwam het volgende bericht

⤵️
⛔

In de nacht van donderdag op vrijdag is een relatieve jonge vrouw in onze tuin aan de Ambonstraat geweest en heeft zij enkele kleine zaken meegenomen.De vrouw heeft via de voortuin ons erf betreden en is via de zijtuin naar de achtertuin gelopen waar zij bijna een kwartier op haar gemak de spullen heeft uitgezocht.

⛔

Op camerabeelden zien we de vrouw eerst enkele malen langslopen en boel verkennen en om 00:11 uur de voortuin betreden. Om 00:23 uur gaat zij weer weg met in haar handen een langharig wit kleed.

➡️

Signalement: vrouw, stevig gebouwd, blond haar tot schouderlengte en achter opgestoken.

➡️

Zwarte broek met een lichtere halflange jas met ceintuur.

➡️

Zij droeg een grotere zwarte schoudertas met dubbel riempje.

✅

Mocht iemand dit signalement herkennen graag contact opnemen met de politie.Er is reeds een afspraak gemaakt met de politie voor de aangifte.

☎️

0900 88 44Een veilige buurt maak je samen

⤵️

Afbeelding van de cameraopname


Welke buurten zitten wij? klik HIER
Aanmelden! KLIK HIER 
Regels & Richtlijnen Klik HIER    

Tips: veiligheid Woning & Buurt Klik Hier

Wederom voertuigbrand Visbuurt

Citaat Politie: Omstreeks 00.30 uur kregen wij een melding van een voertuigbrand in de Jan in ’t Veltstraat. Ter plaatse bleek een personenauto in brand te staan, deze auto stond dicht tegen een gevel aan. De brandweer heeft de brand geblust. Door de hitte van de brand is er ook schade aan de woning ontstaan.De eigenaar heeft aangifte gedaan, deze gaf aan met niemand problemen te hebben. Wij zijn op zoek naar getuigen. Van enkele personen hebben wij al beelden van deurbelcamera’s ontvangen en/of gezien. Heeft u wat gezien of gehoord rond dit tijdstip, of woont u in de buurt en ziet u op een mogelijke camera van u beelden die nuttig kunnen zijn, dan kunt u contact met ons opnemen. Registratienummer 2021092642

✅Gemeente en politie geeft aan in de buurtapp vooral alert te zijn…

⛔Zie je iets verdachts meld dit aan de politie en houdt de buurtapp op de hoogte

✅Heb je een camera met beelden?… Meld deze aan bij politie en camera in beeld, meer info⤵️
https://www.buurtpreventiedenhelder.nl/doe-mee-camera-beeld/

☎️0900 88 44

Welke buurten zitten wij? klik HIER 

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is top-left-1-1.jpg

Regels & Richtlijnen Klik HIER

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is top-left-1-1.jpg


Do’s & Don’ts In de Buurt App

We kunnen sociale media, zoals WhatsApp, gebruiken voor buurtpreventie. Dat kan leiden tot meer veiligheid, maar ook tot information overload, fake news, roddels, stigmatisering en discriminatie. Om de positieve effecten van sociale media te vergroten kunnen burgers, politieagenten en anderen deugden cultiveren zoals zelfbeheersing, rechtvaardigheid en burgerschap. Concreet hebben we het dan over richtlijnen voor gebruik, een goed procesontwerp, en voorbeeldgedrag van (semi)professionals

ETHISCHE VRAGEN RONDOM WHATSAPP BUURTPREVENTIE

Burgers gebruiken nieuwe technologie en sociale media om de veiligheid in hun buurt te vergroten, bijvoorbeeld via WhatsApp-buurtgroepen. Dat roept ethische vragen op, bijvoorbeeld over onze privacy. Deugdethiek kan helpen om WhatsApp-buurtgroepen zo te gebruiken dat zij bijdragen aan een rechtvaardige, veilige en prettige leefomgeving.

Ongeveer 640.000 mensen gebruiken WhatsApp voor buurtpreventie; er zijn meer dan 8600 WhatsApp-buurtgroepen actief. Burgers wisselen informatie uit, zowel met elkaar, als met politie of gemeente. Hierbij is het belangrijk om wens en werkelijkheid te onderscheiden. Aan de ene kant is er de wens om via de sociale media, zoals WhatsApp of veiligebuurt.nl, de veiligheid te vergroten. Aan de andere kant is er relatief weinig bewijs dat de inzet ervan bijdraagt aan de reductie van criminaliteit. Vaak wordt verwezen naar een onderzoek in Tilburg, uit 2014-2015, waarin het aantal inbraken daalde met 40 procent. Uit meer recente onderzoeken komen overigens wel allerlei andere positieve effecten naar voren, bijvoorbeeld het vergroten van sociale cohesie en het vergroten van de beleving van veiligheid.

Deugdethiek is handig als kader voor het ontwikkelen en toepassen van nieuwe technologie

Daarnaast roept het gebruik van sociale media allerlei juridische, maatschappelijke en ethische vragen op, bijvoorbeeld over privacy en dataprotectie; de data van WhatsApp gaan via servers van Facebook. Bovendien laat recent onderzoek zien dat actief burgerschap kan leiden tot onrechtmatigheden en risico’s. Daarom is het belangrijk dat burgers, politie en overheden hun onderlinge verwachtingen bijstellen, en nieuwe manieren ontwikkelen om sociale media op goede wijze te gebruiken.

ETHISCHE KADERS

We willen goed omgaan met de ethische vragen rondom het gebruik van sociale media. Er zijn allerlei manieren om dat te doen. Bekende ethische kaders zijn:

  • plichtethiek
  • gevolgenethiek
  • deugdethiek

In plichtethiek zoek je naar universele plichten die voor iedereen en in alle omstandigheden gelden. Bijvoorbeeld de plicht ‘spreek de waarheid’. Maar wat nu als je in een specifieke situatie beter niet de hele waarheid kunt vertellen, voor de veiligheid van jezelf of van iemand anders? Je wilt bijvoorbeeld iemand die je onderdak biedt niet verklikken. In gevolgenethiek probeer je positieve gevolgen te maximaliseren en negatieve gevolgen te minimaliseren, voor alle betrokkenen. In de praktijk is het lastig om allerlei soorten voor- en nadelen uit te drukken in termen die je kunt optellen en aftrekken. De sociale werkelijkheid is te complex om in getallen uit te drukken.

DEUGDETHIEK

Waar plichtethiek en gevolgenethiek haperen, kunnen we deugdethiek inzetten. Dat stelt Shannon Vallor, hoogleraar aan Santa Clara University in Silicon Valley, in haar boek Technology and the Virtues. A Philosophical Guide to a Future Worth Wanting. Deugdethiek is handig als kader voor het ontwikkelen en toepassen van nieuwe technologie – precies omdat je nog niet weet welke plichten horen bij zo’n nieuwe technologie, en omdat je nog niet alle voor- en nadelen helder hebt.

De Griekse filosoof Aristoteles stond aan de basis van de deugdethiek

De Griekse filosoof Aristoteles stond aan de basis van de deugdethiek. Hij pleitte voor het creëren van een rechtvaardige samenleving waarin mensen kunnen floreren, door het cultiveren van specifieke deugden. Uiteraard denken wij nu in Nederland anders over rechtvaardigheid dan de mensen in het oude Athene. Dat is het mooie van deugdethiek: iedere samenleving moet een set deugden kiezen die past bij die tijd en die plaats. De constante is het proces van cultiveren van die deugden: het op één lijn brengen van gevoelens, gedachten en handelingen, in de richting van ‘het goede leven’. Je voelt dat iets onrechtvaardig is, je denktover manieren om dit recht te zetten, en je komt tot actie. Deugdethiek is bij uitstek geschikt voor professionals. Het ‘waakzaam en dienstbaar’ van de Nationale Politie bijvoorbeeld, verwijst naar de deugden van waakzaamheid en dienstbaarheid.

Hieronder bespreken we 3 deugden (uit Technology and the Virtues) die relevant zijn  voor burgers die met nieuwe technologie de veiligheid in hun buurt willen organiseren: zelfbeheersing, rechtvaardigheid en burgerschap. We zullen vooral ingaan op de rol van burgers; maar veel van ons betoog geldt ook voor politie en overheden.

ZELFBEHEERSING

Veel apps zijn ontworpen met het doel om de aandacht van mensen te pakken en vast te houden. Dat is immers vaak het verdienmodel achter zo’n app. Tristan Harris, voormalig ontwerper en ethicus bij Google en oprichter van het Center for Humane Technology, waarschuwt ons voor het vermogen van apps om onze aandacht te kapen. Notificaties en bliepjes trekken continu onze aandacht naar het scherm.

We kunnen het verdienmodel en het ontwerp van WhatsApp niet veranderen

We kunnen het verdienmodel en het ontwerp van WhatsApp niet veranderen. Wel kunnen we aanbevelingen en spelregels ontwikkelen om verstandig gebruik te maken van WhatsApp. Zoals de SAAR-methode (Signaleren; Alarmeren (112); Appen (buurtbewoners waarschuwen); en Reageren). Het inrichten van een hiërarchie in WhatsApp-groepen; iedere buurtgroep heeft een beheerder en die beheerders zitten in een aparte coördinatiegroep samen met wijkagenten en wijkregisseurs. Of afspraken over welke onderwerpen wel kunnen (bijvoorbeeld vuilniszakken op straat of een inbraak) en welke niet (bijvoorbeeld weggelopen huisdieren of oppas gezocht). Zulke afspraken kunnen helpen bij het cultiveren van zelfbeheersing: doordacht handelen in plaats van impulsief handelen, om information overloadfake news en roddelen tegen te gaan.

RECHTVAARDIGHEID

Informatie delen gaat heel makkelijk en heel snel op WhatsApp. Dat kan er ook toe leiden dat mensen stigmatiserende of discriminerende berichten rondsturen. Gelukkig is het ook mogelijk om via het ontwerp van een app mensen te bewegen tot meer rechtvaardig gedrag. Laten we kijken naar een voorbeeld van Nextdoor – een app die net als WhatsApp wordt ingezet voor buurtpreventie.

Medewerkers van Nextdoor zagen steeds vaker racistische berichten langskomen, over ‘verdachte’ personen, waarbij alleen naar de huidskleur van zo’n persoon werd verwezen, niet naar een verdachte of criminele handeling. Voordat gebruikers een melding kunnen rondsturen, krijgen zij een pop-up. Daarin worden zij gemaand naar het gedrag van mensen te kijken en zich af te vragen waarom ze dat in verband brengen met een mogelijke misdaad. Iemands huidskleur of etniciteit mag geen rol spelen in de overwegingen om te melden, want dat is racisme. Zo helpt de pop-up mensen om rechtvaardigheid te cultiveren, en minder hun impulsen te volgen

Bron: Nextdoor

BURGERSCHAP

WhatsApp kan ook helpen om burgerschap te cultiveren. Shannon Vallor beschreef deze deugd in haar boek (pagina 141) als “een oprechte houding om goed samen te leven met medeburgers … om gezamenlijk en verstandig te overleggen met elkaar … en samen te werken aan gedeelde doelen.”   

Dialogen tussen mensen  met verschillende achtergronden en meningen worden steeds lastiger

Sherry Turkle, professor aan het Massachusetts Institute of Technology, heeft ruim 30 jaar onderzoek gedaan naar het gebruik van computers, internet en smartphones. Haar laatste boek, Reclaiming Conversation, gaat over allerlei negatieve maatschappelijke effecten van sociale media: we hebben de neiging om altijd online te zijn en kunnen niet meer alleen zijn; onze vermogens om gesprekken te voeren zijn afgenomen en we vermijden ‘ongemakkelijke’ gesprekken; en dialogen tussen mensen  met verschillende achtergronden en meningen worden steeds lastiger. De oplossing is volgens haar: meer tijd en energie investeren in betere gesprekken. En als we WhatsApp op de juiste manier inzetten, dan kan dat daarbij helpen. Als we WhatsApp gebruiken voor het cultiveren van empathie bijvoorbeeld. We kunnen WhatsApp gebruiken om anderen te leren kennen, vooral mensen met wie we op het eerste gezicht niet veel gemeenschappelijk lijken te hebben – om andere perspectieven te leren kennen, ‘de andere kant van het verhaal’. Politiemensen en andere professionals kunnen een voorbeeldfunctie vervullen in dergelijk gebruik van WhatsApp, bijvoorbeeld via de beheerdersgroepen en in het contact op straat.

CONCLUSIE

We kunnen sociale media, zoals WhatsApp, gebruiken voor buurtpreventie. Dat kan leiden tot meer veiligheid, maar ook tot information overload, fake news, roddels, stigmatisering en discriminatie. Om de positieve effecten van sociale media te vergroten kunnen burgers, politieagenten en anderen deugden cultiveren zoals zelfbeheersing, rechtvaardigheid en burgerschap. Concreet hebben we het dan over richtlijnen voor gebruik, een goed procesontwerp, en voorbeeldgedrag van professionals. <<
AUTEURS: MARC STEEN , ARNOUT DE VRIES
Secondant.nl

Deugden
Shannon Vallor beschrijft 11 ‘technomorele’ deugden: deugden die we nodig hebben om goed om te gaan met nieuwe technologie: eerlijkheid, zelfbeheersing, bescheidenheid, rechtvaardigheid, moed, empathie, zorg, burgerschap, flexibiliteit, perspectief en grootmoedigheid.

Marc Steen en Arnout de Vries zijn werkzaam bij TNO.
Marc Steen is bereikbaar voor vragen en discussies via e-mail: marc.steen(at)tno.nl
.

Welke buurten zitten wij? klik HIER Regels & Richtlijnen Klik HIER

Stroomschema van de Buurtpreventieapp DENHELDER

Hieronder ziet u een  is opgebouwd

●Per WhatsApp groep is er één (of meerdere) beheerder(s) welke deelneemt aan zowel de 
WhatsApp groep van de Regiegroep als de Beheerders groep van hun gebied en uiteraard hun eigen Buurtpreventiegroep
●De coördinator heeft contact met de gemeente en de wijkagent en draagt zorg voor het 
verstrekken van informatie.
●De Wijkagent kan bijvoorbeeld aan de regiegroep doorgeven dat er een inbreker actief is 
in de buurt. 
●De beheerder deelt deze boodschap vervolgens met de verschillende WhatsApp groepen. 
●Bij verdachte situaties dienen alle deelnemers aan de groepen:
Altijd eerst de politie bellen

! … De gemeente en politie zitten zelf niet in de WhatsApp groep.

Download de spelregels en voorwaarden en geef deze af aan de deelnemers in uw WhatsApp BuurtPreventieApp
klik op links:
spelregels-en-voorwaarden-buurtpreventieapp-den-helder-versie-0-1-3

Welke buurten zitten wij? klik HIER Regels & Richtlijnen Klik HIERTips: veiligheid Woning & Buurt Klik Hier

 

Wat u als deelnemer moet weten:

•Alles wat meldenswaardig is ….ALTIJD eerst de POLITIE bellen.
•Waak er voor dat het geen chatgroep wordt, het risico is namelijk dat mensen dan afhaken.
•Wij hanteren de regel van ‘GEZIEN is GELEZEN’, dus …geen duimpje of smileys aub
•Stuur een melding van een verdachte situatie zoveel als mogelijk in één bericht, dus niet in korte 
meerdere berichten.
•Roept een melding vragen op?… dan kan dit het beste één op één verder afgehandeld worden 
om zo een discussie in de BuurtPreventieApp te voorkomen.

•Wordt lid van de Facebook Pagina BuurtPreventieApp DEN 
HELDER, hierop worden namelijk regelmatig nieuws en tips geplaatst.

? Heel belangrijk is dat iedereen de stickers plakt, doe dit!!…..anders mist de
BuurtPreventieApp absoluut zijn preventieve werking!

Welke buurten zitten wij? klik HIER Regels & Richtlijnen Klik HIERTips: veiligheid Woning & Buurt Klik Hier

•Alles wat meldenswaardig is ….ALTIJD eerst de POLITIE bellen.
•Waak er voor dat het geen chatgroep wordt, het risico is namelijk dat mensen dan afhaken.
•Wij hanteren de regel van ‘GEZIEN is GELEZEN’, dus …geen duimpje of smileys aub
•Stuur een melding van een verdachte situatie zoveel als mogelijk in één bericht, dus niet in korte 
meerdere berichten.
•Roept een melding vragen op?… dan kan dit het beste één op één verder afgehandeld worden 
om zo een discussie in de BuurtPreventieApp te voorkomen.

•Wordt lid van de Facebook Pagina BuurtPreventieApp DEN 
HELDER, hierop worden namelijk regelmatig nieuws en tips geplaatst.

? Heel belangrijk is dat iedereen de stickers plakt, doe dit!!…..anders mist de
BuurtPreventieApp absoluut zijn preventieve werking!

Welke buurten zitten wij? klik HIER Regels & Richtlijnen Klik HIERTips: veiligheid Woning & Buurt Klik Hier

Melden van kapotte straatverlichtings/meubilair

Voor het melden van gedumpt vuil / straat meubilair wat stuk / losliggende tegels etc. kan u mailen of bellen naar:

E-mail: www.denhelder.nl  /
Telefoon: 14 0223

Via deze link kan er gemakkelijk een melding gedaan worden. U wordt daarnaast op de hoogte gehouden van de afhandeling van de melding.
https://www.denhelder.nl/inwoner/product/melding-openbare-ruimte

  • Ondergrondse container vol? Bel HVC: 0800-0700.
https://www.denhelder.nl/inwoner/product/afvalkalender-inzien

Wat is de S.A.A.R. methode?

Om de WhatsApp-groep zo goed mogelijk te laten functioneren is er een soort gedragscode opgesteld: de SAAR-methode. Die bestaat uit 4 soorten acties.

Signaleer
Zie je iets verdachts, bijvoorbeeld 2 personen in de tuin van een ander, probeer dan goed te onthouden wat je hebt gezien. Let op kleding, geslacht, huidskleur, lengte en gezicht. Zie je een verdacht voertuig, noteer dan de kleur, het merk, het type en het kenteken.

Alarmeer

Zie je iets waarbij de politie direct in actie moet komen? Bel dan altijd eerst 112 voordat je het signalement doorgeeft in de WhatsApp-groep. Is er geen spoed bij de melding, maar wil je wel de politie inlichten? Bel dan 0900-8844. 

App

Dit is het bericht waarin je het daadwerkelijke signalement doorgeeft en beschrijft wat je gezien hebt. Geef ook aan of je de politie wel of niet gebeld hebt.

Reageer

Nadat je het signalement hebt doorgegeven is er misschien de mogelijkheid om de personen te volgen of hun plannen te verstoren. Probeer dit altijd samen te doen met buurtbewoners en doe het alleen als het veilig is. Breng jezelf niet in gevaar.

Welke buurten zitten wij? klik HIERAanmelden! KLIK HIER Regels & Richtlijnen Klik HIERTips: veiligheid Woning & Buurt Klik Hier

Donkere dagen, wees extra alert

Voor alle app groepen,

Tijdens de donkere dagen en rond de feestdagen zien we altijd een stijging van woninginbraken. Dit is ook tijdens deze coronacrisis het geval.

Daarom roepen wij u in kader van “Meld verdacht gedrag” op om de komende periode extra op te letten in uw directe omgeving.  Vergeet daarbij niet de garages, schuren, bedrijven en parkeerterreinen in uw directe leef- en werkomgeving hierin mee te nemen. Immers ook hier zijn criminelen regelmatig actief.

Beter voorkomen
Voor alle vormen van diefstal/inbraak geldt dat preventieve maatregelen belangrijk zijn. Zorg dat dure spullen niet in het zicht liggen en haal deze uit de auto, laat verlichting aan wanneer u niet thuis bent en sluit deuren en ramen goed!
Vraag eventueel de buren om een oogje in het zeil te houden.

Wat is verdacht gedrag?
Er is niet één type inbreker. Inbrekers kunnen professioneel en georganiseerd bezig zijn, maar ze kunnen ook uit uw eigen buurt komen. U kunt het beste letten op het gedrag van personen die in uw buurt lopen. U weet zelf het beste wat normaal is in uw wijk. U weet wanneer er bekende
of onbekende mensen langslopen en welke routes normaal gesproken gereden en gefietst worden.

Afwijkend gedrag kan betekenen dat er een inbreker op onderzoek uit is.
Veel inbrekers bereiden zich (goed) voor. Zij selecteren een huis, schatten in hoe gemakkelijk ze binnen kunnen komen en bekijken van buitenaf wat er binnen allemaal als buit voor het grijpen ligt.

Ook schatten ze in hoe snel ze kunnen wegkomen en of buurtbewoners opletten. Dus lopen ze speurend rond, nemen meerdere malen dezelfde route, kijken bij huizen naar binnen en bellen soms aan, voelen ze aan deuren of ramen en verstoppen soms gereedschap of een hard voorwerp zoalseen steen. Dat is verdacht gedrag!

Aanspreken of niet?
Ziet u bv een verdacht persoon zoeken in uw straat of steeg, spreek hem dan aan. Vraag of hij de weg zoekt of hulp nodig heeft. Is degene inderdaad zich aan het voorbereiden op een inbraak, dan zal die persoon zich mogelijk bedenken nu hij zich betrapt voelt of weet dat er alerte buren zijn.

Aanspreken hoeft niet. Als u iets verdacht gedrag ziet kunt u ook altijd 112 bellen. Bent u lid van een buurtpreventie app dan app dan uw waarneming in uw buurtpreventiegroep en meldt erbij of u de politie op de hoogte hebt gesteld.

112 bellen, waarom niet?
De politie komt liever een keer voor niets dan een keer te weinig! Na een inbraak blijkt achteraf vaak dat buren toch iets opvallends hebben gezien.
Meld dit dan bij de politie via 0900-8844 (wel politie,
geen spoed).

Wat wil de politie weten?
De politie gaat op zoek naar de persoon of personen die u heeft gezien. Daarom is het belangrijk op
het uiterlijk te letten. Noteer zo goed als mogelijk:
 Lengte (groter of kleiner dan uzelf) en Postuur (dik of dun)
 Leeftijd (schatting)
 Haarkleur en Kapsel
 Opvallende kenmerken zoals tatoeage of litteken
 Kleding (opvallende kleur schoenen of soort)
 Tas of rugzak (kleur en soort)
 Vervoermiddel (merk, model, kleur, kenteken)
 Vluchtrichting

https://www.meldmisdaadanoniem.nl/melden/

Filmpje Meld van verdacht gedrag: www.youtube.com/watch?v=jPvbxDNFrjg
Anoniem informatie melden: www.meldmisdaadanoniem.nl
U bent slachtoffer van een misdrijf: www.slachtofferhulp.nlinbreker

 

Welke buurten zitten wij? klik HIERAanmelden! KLIK HIER Regels & Richtlijnen Klik HIER     Tips: veiligheid Woning & Buurt Klik Hier