BuurtPreventieAPP SBDL wordt BuurtPreventieAPP DEN HELDER

Sinds kort is de BuurtPreventieApp van de wijk Stad Binnen de Linie verder uitgerold over heel Den Helder.
Zowel in de wijken de Schooten, Nieuw Den Helder als in de buurten Tuindorp en Sluisdijkbuurt, zijn er momenteel meerdere groepen actief.
Omdat de app nu dus in meerdere wijken actief is, is de naam vanaf heden dan ook aangepast naar BuurtPreventieApp DENHELDER

oranjebalk2Lees HIER wat de BuurtPreventieApp Den Helder inhoudt
oranjebalk2

! …WhatsApp PreventieApp
?…Heeft u interesse om de WhatsApp BuurtPreventieApp ook in uw straat/buurt te starten.
?… en wilt u gebruikmaken van de mogelijkheid om bordjes/stickers te plaatsen.

Meldt u aan…..
via email:
buurtpreventieapp.denhelder@gmail.com

Flyer download link:
A5-flyer-BPA-Den-Helder-voorzijde
A5-flyer-BPA-Den-Helder-achterzijde

Download de spelregels en voorwaarden en geef deze af aan de deelnemers in uw WhatsApp BuurtPreventieApp
klik op links:
spelregels-en-voorwaarden-buurtpreventieapp-den-helder-versie-0-1-3

Welke buurten zitten wij? klik HIER Regels & Richtlijnen Klik HIERTips: veiligheid Woning & Buurt Klik Hier

BuurtpreventieApp steeds meer gebruikt in Den Helder

DEN HELDER – De vorig jaar gelanceerde BuurtpreventieApp dekt inmiddels bijna de hele wijk Tuindorp-Oost. Ook een aantal straten in Tuindorp-West doen aan het buurtinitiatief mee.

Door Carina Gutker – 26-5-2016, 17:48 (Update 26-5-2016, 17:58)


,,We hebben nu elf groepen in Tuindorp en acht nieuwe aanmeldingen voor nieuwe groepen’’, zegt Sylvia Hamerslag, wijktoezichthouder van Tuindorp. Elke WhatsApp-groep beslaat meerdere straten. Wanneer iemand iets vreemds in zijn wijk opmerkt, kan dat in de app worden gemeld. Een persoon uit elke groep zit ook in de regiegroep. Deze staat in direct contact met de politie en gemeente.

De aanpak zou goed werken. Hamerslag: ,,De sfeer in Tuindorp is veranderd. Maar de borden en stickers waarop staat dat de BuurtpreventieApp wordt gebruikt, werken landelijk gezien al preventief.’’

De politie juicht het gebruik van de BuurtpreventieApp toe. Zelf mogen de politieagenten overigens geen WhatsApp gebruiken, omdat de mobiele app niet veilig genoeg zou zijn. Uit onderzoek blijkt dat maar 1 op de 9 direct het alarmnummer 112 belt bij verdachte situaties.

,,We hopen dat mensen zich door de app meer gesteund voelen om naar 112 te bellen. Iedereen weet dan toch al wat er is gebeurd’’, vertelde wijkagent Rolf Regtop tijdens een bijeenkomst van Wijkplatform Stad Binnen de Linie. Bij interesse in de app kan gemaild worden naar Wijkplatform Stad Binnen de Linie via buurtpreventieapp.sbdl@gmail.com

 

A5 flyer voorzijde

A5 flyer achterzijde
Download hier de spelregels:
Spelregels en voorwaarden BuurtpreventieApp sbdl versie 0.1-2

oranjebalk2Voor nieuws van de Wijkagent klik hier

 ?…Wie zijn uw Wijkagenten? klik hieroranjebalk2Voor belangrijke telefoonnummers klik hieroranjebalk2

Particuliere woningen verbeteren en aanpassen voor de toekomst

Gemeentelijk Duurzaam Bouwloket

Particuliere woningen verbeteren en aanpassen voor de toekomst.
Dat is het doel van het project dat de gemeente is gestart in Oud Den Helder. Alle huiseigenaren in die buurt kunnen een gratis maatwerkadvies krijgen en zijn uitgenodigd voor een informatieavond over de mogelijkheden. Na Oud Den Helder wil de gemeente het project in andere buurten en wijken starten.

Bewoners gezocht voor gratis maatwerkadvies
De komende weken nemen adviseurs van het Duurzaam Bouwloket diverse woningtypes in die buurt onder de loep. Zij kijken naar mogelijkheden om de woning energiezuiniger, comfortabeler en levensloopbestendiger te maken. Om de maatwerkadviezen te kunnen maken, zijn ze op zoek naar enthousiaste buurtbewoners die nieuwsgierig zijn naar de mogelijkheden om hun eigen woning te verduurzamen. Geïnteresseerden kunnen zich aanmelden door te mailen naar info@duurzaambouwloket.nl. Na het ontvangen van de aanmeldingen wordt er vervolgens voor ieder woningtype één voorbeeldwoning geselecteerd.

Langer zelfstandig wonen
Bij een deel van de voorbeeldwoningen wordt ook in beeld gebracht wat huiseigenaren kunnen doen om op oudere leeftijd prettig en comfortabel in het eigen huis te kunnen blijven wonen. Deze mogelijkheden worden tijdens de informatieavond ook gepresenteerd.

Gemeentelijk Duurzaam Bouwloket
Duurzaam Bouwloket is het digitale energieloket van de gemeente waar inwoners terecht kunnen voor gratis en onafhankelijk informatie en advies. kijk op www.duurzaambouwloket.nl voor meer informatie of stel een vraag door te mailen naar info@duurzaambouwloket.nl, of stuur een WhatsAppbericht naar 06-45 45 11 88

Een gesprek met kinderen over drugs: hoe doe je dat?

Het zou goed zijn als ouders meer met hun kinderen praten over de risico’s van het gebruik van drugs tijdens het uitgaan. Omdat ouders vaak niet op de hoogte zijn van uitgaansdrugs, gebeurt dat nu te weinig. Dat heeft staatssecretaris Martin van Rijn (VWS) donderdag gezegd op het congres dat speciaal voor gemeenten en professionals is georganiseerd over drugs.

6 Tips:

Hoe praat je met jouw kind over drugs?
Van Rijn: ‘Een pilsje en wellicht een joint: daarmee hebben ouders in Nederland zelf nog wel enige ervaring. Daarover komt een gesprek met de kinderen vaak als vanzelf op gang. Maar de tijden zijn anders, de drugs zijn anders. Ouders hebben vaak geen idee of hun kind harddrugs gebruikt of in een omgeving zit waar het normaal wordt gevonden om een pilletje te nemen, omdat zij dat niet herkennen uit hun eigen jeugd. Dat kan een goed gesprek nogal in de weg staan, terwijl het juist in die gevallen essentieel is dat er wel gepraat wordt.’

Uw kind en uitgaansdrugs
Hoe begin je zo’n gesprek? En op welke leeftijd werkt dat het best? Die informatie vinden ouders en andere geïnteresseerden op de website www.uwkindenuitgaansdrugs.nl. Volgens Van Rijn is het van groot belang dat ouders deze gesprekken aangaan, omdat de Rijksoverheid en andere partijen zoals scholen, weliswaar veel kunnen doen en doen op het gebied van voorlichting, maar de taak en invloed van ouders nooit kunnen vervangen.

Rol voor gemeenten
Ouders staan natuurlijk niet alleen. Naast de overheid en scholen hebben ook gemeenten een belangrijke rol in het tegengaan van drugsgebruik door jongeren. Het meeste gebruik van xtc en cocaine gebeurt tijdens het uitgaan en bijvoorbeeld bij bezoek aan festivals. Gemeenten verlenen vergunningen aan festivals. Via vergunningen kunnen gemeenten regelen dat een evenement zo veilig en gezond mogelijk verloopt. Zonder incidenten met drugs en alcohol. Om ervoor te zorgen dat gemeenten niet zelf het wiel hoeven uitvinden, verschijnt vandaag (16 maart 2016) de Handreiking evenementen.

 

Als kleine kinderen groot worden

Als kleine kinderen groot worden

‘Als kleine kinderen groot worden’ is een interactieve vorming voor ouders van tieners om tabak-, alcohol-, ander druggebruik en gamen bij hun kinderen te voorkomen of uit te stellen. Want wie bijvoorbeeld achttien jaar oud is en nooit heeft gerookt, heeft een relatief kleine kans om hier nog mee te starten.

De vorming helpt ouders in hun vaardigheden om tabak- alcohol- en druggebruik van hun kinderen te voorkomen en om hun op een verantwoordelijke manier te leren omgaan met gamen.

Voor wie?
Ouders van jongeren tussen 10 en 15 jaar. Er is een aangepaste versie voor ouders die in een maatschappelijk kwetsbare positie

Wie kan ‘Als kleine kinderen groot worden’ organiseren?
Scholen, lokale besturen, CGG’s, organisaties die kwetsbare mensen bereiken, Huizen van het Kind…
https://logogezondplus.be/andere-themas

 

Raad van State doet uitspraak over aanpak scheefwonen

Belastingdienst mag inkomensgegevens van huurders niet verstrekken aan verhuurders

Woensdag 3 februari 2016
De Belastingdienst mag inkomensgegevens van huurders van sociale huurwoningen niet verstrekken aan hun verhuurders als deze daarom vragen. Dit blijkt uit een uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State van vandaag (3 februari 2016). Een huurder verzette zich bij de staatssecretaris van Financiën tegen de verstrekking van zijn inkomensgegevens aan de verhuurder. Volgens de staatssecretaris is verzet echter niet mogelijk, omdat de Belastingdienst sinds 2013 wettelijk verplicht zou zijn om inkomensgegevens te verstrekken aan verhuurders van sociale huurwoningen om ‘scheefwonen’ tegen te gaan.

Uitdrukkelijk en duidelijk

De Afdeling bestuursrechtspraak is van oordeel dat een verplichting voor de Belastingdienst om inkomensgegevens te verstrekken aan verhuurders van sociale huurwoningen uitdrukkelijk en duidelijk in de wet moet staan. Zo’n expliciete wettelijke verplichting ontbreekt nu, terwijl die wel nodig is omdat de Belastingdienst gegevens die hij ontvangt niet aan anderen mag geven, tenzij de wet hem expliciet verplicht om deze gegevens te verstrekken. Gelet op deze geheimhoudingsplicht is niet toelaatbaar dat zo’n verplichting “uitsluitend wordt afgeleid uit de totstandkomingsgeschiedenis van of de samenhang tussen wettelijke bepalingen of wordt verondersteld omwille van de effectiviteit van een wettelijke regeling”.

Scheefwonen

Sinds 2013 kunnen verhuurders van sociale huurwoningen inkomensgegevens van hun huurders opvragen bij de Belastingdienst met het oog op het tegengaan van scheefwonen. Bij scheefwonen blijven mensen in sociale huurwoningen wonen, terwijl zij op grond van hun inkomen niet meer behoren tot de categorie mensen voor wie die woningen zijn bedoeld. Als uit de gegevens van de Belastingdienst blijkt dat huurders een te hoog inkomen hebben, mogen verhuurders hun huurprijzen verhogen. Huurders worden hierdoor gestimuleerd hun sociale huurwoning in te ruilen voor een koopwoning of een huurwoning in de vrije sector, waarmee de sociale huurwoningen beschikbaar komen voor mensen met een lager inkomen.

Lees hier de uitspraak met zaaknummer 201506945/1.

Bron Raad van state persberichten

Communicatiebeleid van de overheid

Binnen de Rijksoverheid zijn afspraken gemaakt die ervoor zorgen dat alle departementen vanuit dezelfde principes communiceren. Dit geldt bijvoorbeeld bij voorlichtingsactiviteiten of communicatie over nog niet aanvaard beleid.

Informatie en communicatie

Het belangrijkste doel van de overheidscommunicatie is te voldoen aan het recht van de burger op informatie van de overheid. Dit recht ligt vast in de Grondwet en de Wet Openbaarheid van Bestuur. De overheid moet deze informatie actief openbaar maken.

Ook hebben burgers recht op communicatie door en met de overheid. Burgers kunnen informatie vragen van de overheid, meedenken, hun mening geven of een klacht uiten. Het is belangrijk dat zij de overheid makkelijk kunnen benaderen voor informatie. Dit betekent dat de overheid informatie geeft over de werking van de overheid en de besluitvormingsprocessen, nieuw beleid aankondigt en uitlegt, en burgers betrekt in verschillende fasen van het proces van beleidsvorming.

Een paar concrete voorbeelden:

  • Informatie Rijksoverheid, het informatieloket voor burgers met vragen aan de overheid, beantwoordt jaarlijks een kleine 300.000 vragen. De website www.rijksoverheid.nl wordt miljoenen keren per jaar geraadpleegd.
  • In de wekelijkse persconferentie vertelt de minister-president over wat in de ministerraad is besloten. Via publiekscampagnes op radio, televisie en internet wordt de burger geïnformeerd over het beleid van de overheid.
  • De Belastingdienst probeert de procedure voor belastingaangifte en de aanvraag van toelagen zo makkelijk mogelijk te maken via internet.

Uitgangspunten overheidscommunicatie
Binnen de Rijksoverheid zijn afspraken gemaakt die ervoor zorgen dat alle departementen vanuit dezelfde principes communiceren. De Rijksoverheid past deze uitgangspunten overheidscommunicatie toe bij de toetsing van voorgenomen voorlichtingsactiviteiten (zoals campagnes), in persvoorlichting en woordvoering.

Zo moet de overheid bijvoorbeeld altijd duidelijk als afzender worden benoemd. Ook is de communicatie van de rijksoverheid altijd gericht op de inhoud van beleid en niet op de persoonlijke ‘imagebuilding’ van bewindspersonen. Een bewindspersoon zal dus ook nooit figureren in een spotje van de Rijksoverheid. Ook maakt de Rijksoverheid in haar communicatie altijd melding van de beleidsfase waarop de informatie betrekking heeft: is het al door het parlement aanvaard of niet?

De uitgangspunten worden waar nodig aangepast aan ontwikkelingen in de samenleving en het vakgebied. Zo wordt nu bijvoorbeeld gekeken naar wat de opkomst van social media betekent voor deze uitgangspunten.

Niet-aanvaard beleid
Voor communicatie over een beleidsvoornemen waarover het parlement zich nog niet heeft uitgesproken is de Richtlijn niet aanvaard beleid opgesteld. Communicatie over niet aanvaard beleid is soms wenselijk om de bevolking alvast te informeren, zodat de invoering van een nieuwe wet of regeling op het geplande tijdstip kan plaatsvinden. In andere gevallen kan eerder voorlichten nodig zijn omdat het thema breed in de maatschappelijke belangstelling staat en de overheid nog niet deelneemt aan de discussie.

In de richtlijn is vastgesteld dat communicatie over niet aanvaard beleid mag, mits:

  • de informatie feitelijk van aard en zakelijk van toon is;
  • de overheid herkenbaar is als afzender;
  • gecommuniceerd wordt in redelijke verhouding tot anderen (proportionaliteit);
  • inhoud van beleid centraal staat en niet de bestuurder;
  • duidelijk wordt aangegeven in welke fase het beleid zich bevindt en hoe het verder gaat.

In de richtlijn wordt specifiek aandacht geschonken aan de mate waarin een onderwerp controversieel is. Daarnaast is in de richtlijn de tekst van een disclaimer opgenomen, die dient om een duidelijk onderscheid te maken tussen communicatie over niet aanvaard beleid en communicatie over aanvaard beleid.

Beslismodel vertalen
De Rijksoverheid vertaalt haar informatie in principe niet. Er zijn vaak doeltreffender manieren om allochtonen in Nederland te bereiken. Voor bepaalde doelgroepen en in bijzondere situaties maakt de overheid een uitzondering. Onderstaand overzicht geeft antwoord op de vraag of een vertaling nodig is.

In de RVD-Communicatiereeks ‘Afspraken’ is een uitgave (nr. 4 – Vertaalbeleid van de overheid) verschenen waarin de afspraken over vertalen van overheidsinformatie zijn vastgelegd. Deze uitgave licht de uitzonderingen toe, geeft advies in welke talen het beste kan worden vertaald en op welke wijze allochtonen wel goed in het Nederlands te bereiken zijn.

Uitgangspunten online communicatie rijksambtenaren
Internet biedt veel nieuwe mogelijkheden om kennis, ideeën en ervaringen te delen. Voor ambtenaren kan deze kennis een bron van informatie zijn voor nieuw beleid. Inzicht in de sentimenten en standpunten van publiek en deskundigen is nodig om beleid te maken dat wordt geaccepteerd. Andersom kan een ambtenaar met zijn kennis en ervaring iets betekenen voor de gemeenschap, of hij kan publiek en deskundigen betrekken bij beleidsontwikkeling.

De manier waarop rijksambtenaren online communicatie gebruiken om hun professionele taak te vervullen staat beschreven in de publicatie Uitgangspunten online communicatie rijksambtenaren.

Uitnodiging nieuwjaarsreceptie 2016

Burgemeester en wethouders van Den Helder en de directies van Zeestad, Port of Den Helder, Willemsoord en Den Helder Airport nodigen u van harte uit voor de gezamenlijke openbare nieuwjaarsbijeenkomst op maandag 4 januari 2016.

De receptie vindt plaats in schouwburg de Kampanje, Willemsoord 63 in Den Helder.

Het programma van de avond ziet er als volgt uit:

  • 19.30 uur: ontvangst
  • 20.00 uur: nieuwjaarsprogramma en bekendmaking Jutter van het Jaar 2015
  • 20.20 uur: toast op het nieuwe jaar en vervolg receptie
  • 22.00 uur: einde bijeenkomst

Wij wensen u een inspirerend en succesvol 2016!

Directie Zeestad
Directie Port of Den Helder
Directie Willemsoord
Directie Den Helder Airport

Burgemeester en wethouders van Den Helder